U16 Liga 1: Trænere Rasmussen & Skau parate til turneringsstart – Vejle Boldklub

17. august 2018 kl. 22:48

På Bane 7 i VB Parken søndag d. 19/08-18 kl. 16.00 lyder startskuddet på DBU Turneringen for Vejle Boldklub U16 Liga 1. Startskuddet markerer samtidig, at det er tredje årgang i Vejle Boldklubs U16 Liga 1 afdeling, som ledes af trænerteamet Frank Rasmussen og Malte Skau.

To puljesejre – to gange sølv

Makkerparret startede i U16 afdelingen med årgang 2001 halvvejs gennem 16/17 sæsonen, som endte med en puljesejr i foråret og kvalifikation til finalen om det Jysk/Fynske Mesterskab – den finale blev tabt til et velspillende AaB-hold stærkt anført af den nu nykårede Superliga-spiller, Mikkel Kaufmann. Fra den VB-årgang rykkede fire spillere fra U16 Liga 1-truppen efterfølgende op og spillede U17 Liga sæsonen efter.

Med årgang 2002 lykkedes det igen at vinde forårsturneringen i 17/18 i en yderst stærkt besat U16 Drenge Liga 1 pulje. Igen, blev det desværre herefter til endnu en sølvmedalje i kampen om det Jyske/Fynske mesterskab med et 4-5 nederlag til Randers FC i en meget tæt kamp. Fra den trup er der i skrivende stund fire spillere inde omkring U17 Liga hold, mens en femte fik Liga-minutter i løbet af forrige sæson.

Årgang 2003 i U16 Liga 1

De sidste to sæsoner har strukturen fra DBU Jylland & Fyn budt på to U16 Liga 1 række med 7-8 hold i hver pulje, opdelt nogenlunde efter geografi, som det kendes fra andre puljer. I denne sæson er der dog kun én række for de højest rangerende hold i U16 vest for Storebælt, hvilket byder på nye modstandere og (efter danske forhold) større geografiske afstande. I løbet af efteråret møder Vejle Boldklub følgende:

• AC Horsens (B-licens)
  • AGF/Lyseng IF (A-licens)
  • FC Skanderborg (T-licens)
  • Hobro IK (T-licens)
  • Jammerbugt FC
  • Middelfart Gymnastik & Boldklub
  • OB (A-licens)
  • Næsby (B-licens)
  • Vendsyssel FF (T-licens)
  • VSK Aarhus

Bag om trænerteamet

Udover at være træner i Vejle Boldklub er Frank Rasmussen forstander for Vejle Idrætsefterskole, til daglig omtalt som VIES. Dette giver et tæt og naturligt samspil mellem skole- og eliteidræt for de spillere, som har deres daglige gang begge steder. Frank har tidligere været cheftræner for bl.a. U19 Division i AC Horsens samt et Jyllandsseriehold i Stensballe IK og fungeret som fodboldtræner i over 25 år.

Malte Skau arbejder til dagligt i IT-branchen, mens han er træner i Vejle Boldklub på sit knap femte år. Før det hed U16-afdelingen trænede han de helt unge talenter i Vejle Boldklubs U10-U12 afdeling. Tidligere har han været cheftræner for bl.a. et U14 Liga 1 hold i nordjyske LKB/Gistrup – trænergerningen blev startet for ti år siden i Vojens BI med årgang 1994 – en årgang som har kastet tre senere senior-divisionsspillere af sig.